Infocell
 

PRENUMERERA GRATIS

PÅ EXCELBREVET

 

Vill du också få helt kostnadsfri Excelutbildning med videos och skrivna tips varje månad?

Fyll i uppgifter i fälten nedan och klicka OK

(OBS! Du kommer att få ett mail där du ombeds bekräfta din gratisprenumeration)

Du kan när som helst avregistrera dig.

 

(Din e-postadress kommer inte att säljas, bytas eller överlåtas)

Namn

Företag

E-post

Registrera   Avregistrera
 
 
 
 

 

EXCELBREVET nr 8 2012



Hej!

Välkommen till ett nytt Excelbrev laddat med skriva tips och videofilmer som förhoppningsvis ger dig mer kunskap i Excel.

Först vill jag passa på att tacka er för all feedback som ni gav via förra numrets tävling. Ni har kommit med mycket bra input. Vinnarna av de två presentkorten á 200 kronor är:

Kent Gustafson på Renova.
Lennart Arnström på Svevia.

Trevlig biostund och håll utkik i brevlådan om några dagar.

Överaskande många - 74 % - föredrar videofilmer framför skrivna tips. Vi kommer dock även i fortsättningen fortsätta med båda delarna.

Ni som gillar utbildning via video med övningar kommer att kunna få detta tillgodosett med råge i vår kommande utbildningstjänst som heter Excel Premium. Läs mer om denna kostnadseffektiva Excelutbildning här.

Vill ni prova tjänsten gratis före lanseringen så söker vi ytterligare ett par utvärderingsföretag. Som utvärderare får ni dessutom bra rabatt vid lanseringen. Läs mer här.

Eftersom Excelbrevet är gratis (och ska så förbli), så blir jag tacksam varje gång ni "gillar" oss på LinkedIn, Facebook, Twitter eller andra sociala medier. Då glöder pennan/rec-knappen ännu mer.

 

Trevlig Excelstund,

Tobias Ljung

Konsult & Utbildningsansvarig 0722 – 15 87 11
tobias@infocell.se

webbaserad excelutbildning

Gillar du Excelbrevet? Sprid det gärna till kollegor och vänner.
Länk för att tipsa en vän

Facebook LinkedIn Twitter

Tips 1 - Lär dig Excel 2010 med Excel 2003

Låter det knasigt? Jag kan hålla med om att det låter konstigt, men det är faktiskt full möjligt.

Vi får hela tiden höra att det är svårt och ett stort steg att börja använda Excel 2010 om man går från Excel 2002/2003. Är du ny till Excel 2010 kan detta vara en bra hjälp ibörjan.

Eftersom Microsoft gjorde än mycket stor gränssnittsändring när man lämnade Excel 2003 för Excel 2007/2010 så har man byggt en applikation där man kan utföra sina operationer i en simulerad Excel 2003-miljö och direkt på skärmen visar applikationen hur samma operation utförs i Excel 2010. Läs mer på vår hemsida där länkarna till applikationen finns.


Tips 2 - Hantera veckodagar i Excel

Excel funktioner VECKODAG TEXT

Är 2013-01-22 en tisdag? Vilka helgdagar infaller på en lördag/söndag 2013?

I denna utbildningsvideo lär du dig få fram veckodagarnas namn från olika datum i Excel.

Funktionen VECKODAG används för ändamålet och du kommer lära dig två olika sätt beroende på hur du ska använda informtionen i dina kalkylblad.

Ska du använda veckodagarna i textsammanhang så visar vi hur man gör med hjälp av funktionerna TEXT och VECKODAG.

Om du istället använder veckodagarna för beräkning eller allmänt så visar vi hur du talformaterar.


PowerPivot är poppis

Boka anpassad kurs

Populärast just nu är utan tvekan PowerPivot. Kraften av att kunna bygga relationsmodeller med miljontals dataposter och visualisera allt i snygga diagram och tabeller med alla Excels inbyggda verktyg lockar allt fler.

Infocell kör flera företagsanpassade kurser i PowerPivot under hösten. Vi har också några som står på "intresselista" för en kommande PowerPivotkurs. Är du också intresserad skicka ett mail så återkommer vi till dig när kursdatumet är satt.

Med en företagsanpassad kurs kan ni själva styra plats och innehåll. Excelkursen kan därmed bli effektiv och prisvärd jämfört med vanliga schemalagda kurser.

Välj helt fritt blad de olika delavsnitten bland Infocells kurser på hemsidan och komponera ihop er egen Excelkurs.

Eller kontakta oss så kikar vi på ett upplägg som passar er grupp.


Tips 3 - Finansfunktionen BETALNING och målsökning

 

I denna utbildningsvideo lär du dig hur finansfunktionen BETALNING kan användas. I vårt exempel räknar vi på ett vanligt lån.

Sedan introducerar vi verktyget Målsökning i vårt exempel. Målsökning används när man vet vilket resultat man vill ha (i vårt fall en månadsbetalning på 27.500 kr) från en given formel, men är inte säker på vilken indata (t.ex. ränta, lånebelopp, antal betalningar) man vill ha. Sådana problem kan man lösa med hjälp av målsökningsverktyget i Excel.

Funktionen betalning med Målsökning

Tips 4 - PowerPivot, en kort introduktion

PowerPivot introduktion

Med PowerPivot kan man flytta kraften av Business Intelligence från IT-avdelningen och sätta det direkt i händerna på ekonomi- och säljningsavdelningarna. Excelanvändarna har aldrig tidigare erbjudits sådana möjligheter – och dessutom är det helt gratis!

Det som fascinerar oss mest är att PowerPivot är så extremt enkelt och blixtsnabbt. Enkelt: En person utan kunskaper i databaser kan utan problem koppla ihop ett par olika tabeller i Excel.

Snabbt: Att uppdatera, vända och vrida på informationen som baserar sig på en tabell med miljoner rader i PowerPivot kan i vissa fall gå lika snabbt som några tusentals rader i vanliga Excel.


Tips 5 - Ändra standardkatalog i Excel

Jag fick en fråga från Fredrik för några dagar sedan som undrar om det finns något sätt att ändra defaultkatalog när man ska öppna och spara sina filer i Excel.

De flesta av oss som jobbar på ett företag öppnar och sparar våra filer på en server snarare än under ”Mina dokument” som är standardkatalog för öppna och stänga filer i Excel. Vill du spara dina filer någon annanstans än under mina dokument som standard tar det dig bara några sekunder att ställa in.

När du startar Excel och öppnar en fil tittar Excel med automatik först i ”Mina dokument”. Om du brukar öppna och spara dina dokument någon annanstans behöver du ”browsa” dig till den platsen varje gång. Och det ska vi ju naturligtvis undvika.

1) Välj Arkiv – Alternativ – Spara.

2) I dialogen för Excel-alternativ som öppnats väljer du att klicka på ”Spara” i menyn till vänster.

3) I fältet för “Standardkatalog” väljer du att skriva in din önskade sökväg som du vill använda som default. Ett tips är att söka sig fram till sin önskade katalog i Utforskaren och klicka i sökvägsfältet. Se till att sökvägen är blåmarkerad och kopiera sedan sökvägen (Ctrl+C) och klistra sedan in sökvägen i fältet för ”Standardkatalog” (Ctrl+V).

4) Bekräfta med OK.

byte standardkatalog i Excel

Notera: Har man redan öppnat eller sparat ett dokument från/till en mapp så väljer Excel att automatiskt söka i den mappen först när den ska öppna nästa fil. D v s den tittar alltså inte i defaultmappen utan i den senaste mappen.

 


Tips 6 - Autospara/stäng fil vid inaktivitet

Erik hörde av sig förra veckan om ett problem han hade. Han undrar om man kan göra så att Excel automatiskt sparar en arbetsbok efter en viss tids inaktivitet. Han beskrev att dom hade en arbetsbok som används frekvent men som ibland lämnas öppen utan att sparas. Man vill då att arbetsboken ska sparas och stängas efter 10 minuters inaktivitet, går det att lösa?

I svaret har jag även lagt till en lösning för hur man kan välja att göra samma sak men utan att spara ev. ändringar? Detta kan också vara aktuellt då man ju inte är säker på att ev. ändringar bör sparas i vissa fall, utan man vill helt enkelt bara stänga filen.

Lösning: Med VBA går det mesta att lösa. Kom dock ihåg att alltid fundera en extra gång innan ni använder er av VBA/makron. Som bekant går det ju heller inte att ångra i Excel när VBA/makron används.

Viktigt att notera för detta makro är att om isättningspunkten är aktiverad i en cell så räknas arbetsboken som aktiv även om ingenting utförs. Risken är väl inte så stor att detta skulle vara ett problem, men jag nämner det ändå.

Använd koden nedan i VBA-editorn (Alt+F11) för att spara och stänga en arbetsbok efter 10 minuters inaktivitet.

Vill du ändra tidsintervallet från tio minuter till något annat är det bara att ändra värdet från ”00:10:00” till önskat värde.

Vill du använda VBA-koden för att stänga men inte spara arbetsboken efter 10 minuters inaktivitet så tar du bara bort raden ”.Save” (rad 17) i Modul1.

Att infoga i en modul:

Dim DownTime As Date

Sub SetTimer()

    DownTime = Now + TimeValue("00:10:00")

    Application.OnTime EarliestTime:=DownTime, _

      Procedure:="ShutDown", Schedule:=True

End Sub

 Sub StopTimer()

    On Error Resume Next

    Application.OnTime EarliestTime:=DownTime, _

      Procedure:="ShutDown", Schedule:=False

 End Sub

 Sub ShutDown()

    Application.DisplayAlerts = False

    With ThisWorkbook

        .Saved = True

        .Save

        .Close

    End With

End Sub

Att infoga I ThisWorkbook:

Private Sub Workbook_Open()

    Call SetTimer

End Sub

 Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)

    Call StopTimer

End Sub

 Private Sub Workbook_SheetCalculate(ByVal Sh As Object)

    Call StopTimer

    Call SetTimer

End Sub

 Private Sub Workbook_SheetSelectionChange(ByVal Sh As Object, _

  ByVal Target As Excel.Range)

    Call StopTimer

    Call SetTimer

End Sub


Kortkommandotipset

Detta brevs kortkommandon är två kortkommando som ingen kan säga att dom inte använder, för spara gör vi ju alla:-)

  • Ctrl + S
  • F12 

Genom att klicka Ctrl+S så sparar vi det dokument vi arbetar med i samma katalog/plats som det öppnades från. Är det ett nytt dokument så öppnas Excel standardkatalog som förslag (se även Tips 4).

Om det är väldigt många Excelanvändare som använder Ctrl+S så är det en betydligt mindre skara som använder F12. Detta är kortkommandot för Spara som.


Icke-Exceltipset

Post-it-lapparna i datorn. Detta är ett tips för der som har Windows 7. Ett alternativ till att klassiska post-it-lappar eller uppgifter i Outlook kan vara Fästisarna i Windows 7.

Fästisarna är enkla att använda och ta bort. Lika enkelt är det att visa och dölja dem. Just enkelheten är väl argumentet för att använda dem. Man kan nämligen inte göra så mycket mer än att skriva text i dem.

Det finns sex olika färger att välja mellan och man kan enkelt justera storleken genom att dra i kanterna.

Man finner Fästisarna under Alla Program - Tillbehör - Fästisar.

Prova själv och se om det är något för dig.


Återblick...

Populärast i förra Excelbrevet var videon om Nyheterna i Excel 2013. Klicka nedan för att få en liten inblick i Excel 2013.

Klicka på bilden nedan för att se videon.

absolut relativ cellreferens

Tack för denna gång. Vi ses om ca en månad.

Tobias Ljung



logga


 

Dela på Facebook Dela på MySpace Dela på Pusha Dela på Twitter