Infocell
 
 
 
 
 
 

TIDSINSTÄLLT AUTOSVAR I OUTLOOK

 

Hur många gånger har du fått frånvarosvar/autosvar när du skickat mail till en person som du vet är närvarande?

Du kanske själv har glömt att stänga av autosvaret när du kommit tillbaka efter en frånvaro/semester?

Dels kan det upplevas som irriterande för mottagaren, men framför allt kan missförstånd uppstå mellan korrespondenterna. Orsaken till att autosvaret inte har avaktiverats beror många gånger på att Outlook (2007/2010) inte tydligt visar att autosvar är aktiverat när man öppnar upp programmet efter frånvaron.

För att förhindra detta och slippa att manuellt avaktivera autosvar när man kommer tillbaka till jobbet bör man använda starttid och sluttid när man aktiverar sin autosvar.


kurs pivot

 

Gör på följande sätt i Outlook (visas i version 2010):

 

1. Gå in under Arkiv – Info – Automatiska svar.

 

autosvar i outlook

 

2. När du kommer in i dialogrutan för Autosvar klickar du som vanligt i ”Skicka autosvar”.

 

3. Därefter bockar du även i rutan för ”Skicka endast under det här tidsintervallet:”. Du anger Startdatum och starttidpunkt och samma sak för sluttiden (se bilden nedan).

 

autosvar i outlook

 

4. Glöm sedan inte att ange samma frånvaromeddelande i fliken ”Utanför organisationen (på)” och bocka i huruvida du vill skicka autosvar endast till dina kontakter eller till alla utanför organisationen. (se bild nedan).

 

autosvar i outlook

 

5. Klicka OK för att bekräfta.

 

www.infocell.se

Dela på Facebook Dela på MySpace Dela på Pusha Dela på Twitter